Friday, January 27, 2012

Bismillahirrahmanirrahim

Sabda Rasulullah S.A.W, "Yang pertama kali dibakar api neraka pada hari kiamat adalah tiga golongan, orang 'alim, mujahid dan dermawan.

Adapun orang 'alim maka Allah datang dan menanyainya: 'apa yang dahulu engkau perbuat di dunia?' Dia menjawab:'aku menuntut ilmu dijalanMu, lalu aku sebarkan ilmu itu kerana mencari keredhaanMu.' Maka dikatakan kepadanya:' Engkau dusta! sebenarnya engkau mencari ilmu supaya dikatakan sebagai orang 'alim.' Kemudian diperintahkan malaikat penjaga neraka untuk menyeretnya, maka dilemparkan dia ke dalam neraka.

Kemudian didatangkan seorang dermawan. Maka dia ditanya:' apa yang dahulu engkau perbuat di dunia?'. Dia menjawab:' aku mencari harta yang halal, kemudian aku infaqkan harta itu dijalanMu.' Maka dikatakan kepadanya:' Engkau dusta! engkau infaqkan hartamu supaya manusia menyebutmu dermawan.' kemudian diperintahkan malaikat penjaga neraka untuk menyeretnya, maka dilemparkanlah dia ke dalam neraka.

Kemudian yang ketiga, 'apa yang dahulu engkau perbuat di dunia?' Dia menjawab:  'aku berperang dijalan Allah, sehingga aku mati terbunuh.' Maka dikatakan kepadanya: ' Engkau dusta! engkau berperang supaya dikatakan orang sebagai pemberani.' Maka diperintahkanlah malaikat penjaga neraka menyeretnya, maka dilemparkanlah dia ke dalam neraka."
                                                                                                                                     (riwayat muslim)

Naudzubillahimindzaalik.. minta kita dijauhkan daripada menjadi orang 'alim yang menuntut ilmu hanya untuk digelar 'alim.. mungkin kita kadang2 tak perasan benda ni.. di mulut memang mengatakan 'aku menuntut ilmu ni ikhlas untuk mencari keredhaan Allah'.. tapi sejauh mana hati membuktikan?? oleh sebab itulah kita memang perlu sentiasa membetulkan niat.. lebih2 lagi bila menjadi seorang da'ie yang ingin mengajak manusia ke jalan Allah, benda ini memang sangat2 perlu dititikberatkan!!! sebabnya, kita nak ajak manusia pada Allah, tapi niat kita tu tak settle lagi.. kita ingat kita memang dah betul2 ikhlas tapi.... Sebab tu dalam hadith arba'in, hadith pertama imam nawawi letak hadith niat.. sebab niat tu sangat penting. niat akan membezakan amalan sunat dan wajib, amalan yang harus dengan yang dapat pahala, niat juga menjadi mind set apa outcome yang kita nak dan banyak lagi la..

manusia memang perlu sering diingatkan.. kerana sifat manusia yang sering lupa itu sendiri. so, memang kena banyak2 and selalu koreksi diri juga betulkan niat 'LILLAHI TA'ALA'.. moga2 diakhirat nanti tidaklah menjadi orang yang rugi :'(

No comments:

Post a Comment