Friday, January 6, 2012

Siapa nak Redha Allah??

Bismillahirrahmanirrahim

"Dan orang-orang terdahulu lagi pertama-tama (masuk Islam) diantara orang-orang muhajirin dan ansar dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik, Allah pun redha kepada mereka dan mereka pun redha kepada Allah...."

(At-Taubah 9:100)

Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah.. bersyukur kepada tuhan sekalian alam, tuhan yang menciptakan, tuhan yang memelihara, tuhan yang memberi, tuhan yang memegang hati2 manusia, membolak-balikkannya, memberi hidayah kepada mereka2 yang beruntung!!! peganglah hidayah yang telah diterima sekuat-kuatnya, semantap-mantapnya agar hidayah yang Allah beri pada orang-orang yang terpilih ni tidak berlalu hilang begitu sahaja... berdoalah dengan penuh pengharapan agar Allah tidak menggantikan kita yang menerima hidayah ini dengan umat/manusia yang lain.. InsyaAllah.

Alhamdulillah, hari ni telah diberi hidayah, ruang dan kesempatan daripada Allah S.W.T untuk duduk2 beriman, berbulatan gembira bersama sahabat2 yang dihantar special dari Allah untuk ana.. tambah istimewanya kami dipertemukan dgn sister yg amat2 dirindui.. dah berapa bulan tak jumpa. Alhamdulillah, best sangat!!!teruja! sister yang dirindui ni telah share satu ayat yg sgt mmberi kesan kpd ana.. iaitu ayat di atas..

kita selalu cakap nak kejar redha Allah.. matlamat utama adalah Redha Allah.. berdoa banyak2 supaya Allah meredhai kita.. tapikan, adakah kita juga memberi redha kita pada Allah?? maksud ana, kita nak redha-Nya, tapi adakah kita sentiasa redha dengan segala apa yang Allah beri pada kita? bila ditimpa ujian dan kesusahan, adakah kita redha dengan ujian yang Allah beri tu? atau kita cepat melatah dan berputus harap pada Allah.. berbalik kepada ana sendiri yang minggu ni dapat exam paper.. markah, emmm.. taktau nak kata mcmana.. tapi ana tau yang ana dah berusaha sebaik mungkin..(InsyaAllah)..cuba sedaya upaya dan berharap sem ni lebih baik daripada yang lepas.. tapi wallahualam la sebab tak dapat full paper lagi.. InsyaAllah apa yang Allah bagi ni terbaik untuk kita.. dengan syarat usaha sebaik mungkin dan sehabis boleh!! Allah tau apa yang kita patut dapat.. maybe kalau Dia tak bagi yang ni, Dia bagi untuk A-Level nnti.. yang penting kena sentiasa bersangka baik pada Allah dan redha dengan ujianNya.. ujian Allah lebih besar dan penting lg daripada ujian kt dunia ni..

"Wahai jiwa yang tenang! kembalilah kepada tuhanmu dengan hati yang redha dan di redhaiNya"
(Al-Fajr 89: 27-28)


pastu, sister ni share la jgk ayat ni:

Bismillahirrahmanirrahim

"Dan katakanlah, "bekerjalah kamu, maka Allah akan melihat pekerjaanmu..."

(At-Taubah 9:105) 

bestkan? 
Allah suruh kita bekerja dan berusaha..
tapi Allah takde pulak cakap "aku akan melihat hasilnya"..
takdekan? Allah cakap "aku akan lihat pekerjaanmu" yakni usaha kita tu..
means result kita yang teruk dalam exam tu Allah tak lihat pun, tak ukur seseorang manusia tu berdasarkan result exam pun.. tapi Dia tengok manusia yang paling banyak dan rajin berusaha..kan? kalau menurut pandangan manusia, memang kita akan rasa terhina kalau dapat result exam teruk.. tapi pandangan siapa lebih penting?? hmm.. manusia memang tak adil, tapi Allah maha adil. kalau kita usaha betul2..dan Allah rasa kejayaan tu yang terbaik, InsyaAllah Dia bagi.. biarlah tidak mendapat the highest markah, asalkan Allah masih salurkan hati ini dijalanNya.. daripada Allah berikan kejayaan yang menyebabkan kita lebih jauh daripadaNya.. Naudzubillah.. tapi sebagai seorang muslim.. kita mesti aim for the highest, for the best!!! InsyaAllah Allah akan bagi if we deserve it.. believe in Him! He knows the best for us..

conclusionnya, nak redha Allah, jadilah seseorang yang sentiasa meredhai pemberian tuhannya untuknya.

bittaufiq wannajah bagi sahabat2 yang nak exam next week. doakan kami juga:)


No comments:

Post a Comment