Wednesday, January 4, 2012

jangan bertangguh!!..

Bismillahirrahmanirrahim..


Ibn Umar melaporkan, " Rasulullah S.A.W memegang kedua-dua bahu saya dan bersabda, ' Jadilah engkau di dunia seakan-akan orang asing atau pengembara.' Ibn Umar berkata 'jika engkau berada pada waktu petang, janganlah menunggu datangnya pagi hari. Jika engkau datang pada pagi hari, janganlah menunggu datangnya petang. Gunakanla masa sihatmu sebaik-baiknyasebelum datang masa sakitmu dan gunakanlah masa hidupmu sebelum datang kematianmu." 
                                                                                                                             (Riwayat Bukhari)

Alhamdulillah, rasa beruntung sangat sebab dapat tau pasal hadith ni.. hadith ni merupakan hadith ke-40 dalam Hadith 40 Imam Nawawi.. Alhamdulillah, jazakillah khair pada sahabat ana, Husna Rosleli sebab tergerak hati untuk share pasal hadith ni dalam bulatan gembira td..

Suka sangat bila dpt tau pasal hadith ni.. lebih2 lagi baru bukak sem di INTEC ni.. semester terakhir pulak tu.. Hadith ni first skali Rasulullah nak ingatkan Abdullah Bin Umar (termasuk kita sekali la) bahawa hidup kat dunia ni jadilah orang asing, musafir, pengembara dan yg sewaktu dengannya.. Rasulullah pegang bahu beliau nak menunjukkan baginda ingin menarik perhatian Ibn Umar utk bgtau mesej yang penting ni.. Jangan nak berangan panjang hidup di dunia ni.. bukanlah maksudnya tak perlu berfikir jauh ke hadapan, tapi hidup kat dunia ni hanyalah musafir dan menumpang je.. tak perlu nak fikir banyak2 macam nak hidup selama-lamanya.. ada matlamat dan tujuan yang lebih besar daripada hidup kat dunia ni..

kita hanyalah musafir


mcm yang sahabat ana share td, analoginya mcm kita pergi merantau dan mengembara ke Eropah contohnya, kita berasal dari Malaysia dan memang rindu nak pulang ke Malaysia pun after tu.. tapi bila mengembara ke Eropah tu, apa yg kita dapat? dan mesti kita nak bawa balik something kan.. mcm souvenir ke.. pengalaman ke.. tapi kalau kita balik dari Eropah dengan tangan kosong, tak ke rasa sia2 dan rugi.. bukan senang nak ke sana.. sekali seumur hidup je..pastu balik Malaysia tak dapat apa2.. rugi kan? takde kenangan lansung di Eropah tu.. mcmtu jgk hidup kita.. Malaysia tu ibarat hidup akhirat la, dan Eropah tu ibarat kehidupan dunia sekarang.. souvenir tu macam bekalan hidup kat dunia ni yang kita akan bawa kat akhirat nanti..

kemudian hadith ni disambung lagi dengan pesanan Rasulullah supaya jangan bertangguh.. perkara yang patut dilakukan pada waktu pagi, buat pada waktu tu..jangan tunggu sampai petang.. buat waktu sihat, jangan tunggu sampai jatuh sakit..memang ayat ni sangat berkesan la dengan ana sebab life as a student ni memang kadang2 (banyak kot) bertangguh.. homework la, revision..etc2. hehe..so, utk permulaan sem ni, InsyaAllah ana dapat semangat baru utk tidak bertangguh-tangguh.. InsyaAllah harapnya dapat istiqomah dan dapat diperingatkan selalu oleh sahabat2...

Alhamdulillah, memang harini Allah nak memperingatkan ana utk sentiasa bersedia, tidak bertangguh2 lagi.. memandangkan sem ni adalah sem terakhir di sini.. InsyaAllah jika kejayaan yang terbaik untuk ana, moga2 Allah berikan kejayaan itu:)

No comments:

Post a Comment