Thursday, August 16, 2012

Hari yang dinanti2kan~


Bismillahirrahmanirrahim,

Hari ini 16 Ogos 2012 bersamaan 27 Ramadhan 1433H. Hari yang dinanti-nantikan.. hari apa ye?? Bagi yang memburu malam agung, malam Al-Qadr, malam tadi merupakan malam yang ke 27 yakni calon2 malam Al-Qadr.. Teringat sharing Ust Zaharuddin time program IRIS haritu tentang malam Al-Qadr..

"Semua orang memang akan dapat melalui malam Al-Qadr ni, InsyaAllah semua orang beribadah (Tarawih, baca Quran) time malam ni, malam itu memang tetap akan berlaku... Tapi tak semua orang dapat melihat TANDA2 malam Al-Qadr (ada yang kata pokok bersujud, air membeku etc2..).. Siapa yang berpeluang melihat tanda2 ni?? iaitu orang2 yang amal ibadahnya luar biasa daripada kebiasaannya.. katakanlah sebelum2 ni hanya baca 10 page Al-Quran sehari, tapi pada malam Al-Qadr ni dia habis 10 juzuk Al-Quran sekali maknanya.."

Malam agung!! Lebih baik drpd seribu bulan kottt... T.T

Subhanallah.. memang sangat2 beruntung la orang2 yang dipilih Allah untuk melihat tanda2 lailatul Qadr ni.. Tapi, oleh sebab Allah merahsiakan malam Al-Qadr inilah, kita sepatutnya 10 malam terakhir Ramadhan ni kena constantly melakukan extra ibadah, bukan main spot2 malam Al-Qadr!! hehe.. Patutnya menjadi motivasi untuk terus beribadah sehingga ke penghujungnya.. bukannya pancit sebelum tiba di garisan penamat!! *fuhh*

Sebenarnya, pada tarikh ni jugaklah akan berlaku satu peristiwa penting dalam hidup.. harini result A-level akan keluar.. bagi yang nak ambil slip dekat Intec, mungkin time post ni dipublish, dah dapat pun result tu.. tapi bagi yang cek online, kurang daripada 4 jam lagi nak dapat result.. T.T

seriously nervous!!

Tipu la kalau kata tak berdebar.. dari semalam tak dapat nak pejamkan mata.. asyik terbayang2kan result je.. rasa nak terkeluar jantung! Ni baru result exam dunia, macamanalah result exam besar kat akhirat nanti?? Kat mahsyar nanti lagi berdebar2, nak menangis menyesal pun tak guna dah!!! Kalau dah buat yang terbaik kat dunia, legalah nanti.. tapi kalau rasa kurang amal memang akan jadi orang yang paling rugi la nanti.. *naudzubillahimindzaalik*   ~Ya Allah, jadikanlah kami golongan yang bergembira di mahsyar nanti, ameen~

Apa2 pun yang Allah nak bagi harini, semoga dapat diterima dengan berlapang dada dan penuh kesyukuran.. u know what?? Harini semua orang tertunggu2 hadiah apa yang Allah nak bagi dekat kita semua.. dan believe me!! He will choose the best present for us.. apa2 yang Allah bagi nanti, Dia tahu itu yang terbaik untuk kita=') Apa2 yang terjadi pun pasti ada hikmah di sebaliknya.. Alhamdulillah, bersyukur sangat dipilih olehNya untuk berada dalam kalangan orang2 yang menerima sentuhan tarbiyah.. bahagianya orang yang ditarbiyah ini, apa2 pun yang berlaku padanya InsyaAllah everything will back to Allah, every single thing will be a direct tarbiyah from Allah..
baca Bismillahirrahmanirrahim dulu sebelum buka:)
Kalau Allah memberi kejayaan, Alhamdulillah..moga2 kejayaan itu mendekatkan lagi diri kita padaNya dan semoga Allah menghindarkan sifat riak, ujub, takbur di atas kejayaan yang diberi.. Kejayaan itu satu nikmat, tapi nikmat juga boleh jadi satu ujian.. Jika Allah mentakdirkan kita untuk belum berjaya lagi, ucapkan Alhamdulillah juga.. kerana Allah tahu kemampuan kita:)

*Boleh jadi Allah tahu yang kita tak mampu nak bawa kos ni dekat universiti nanti, jadi Allah bagi kita kos yang lebih baik supaya kita tak jadi gila study nanti..hehehe.

*Boleh jadi juga Allah tak izinkan kita belajar di oversea sebab Allah tahu maybe kita akan kehilangan orang2 yang disayangi dalam masa kita belajar dekat sana nanti, dan Allah tau kita tak mampu hadapi semua tu nanti..

*Boleh jadi Allah tak beri chance untuk kita belajar di oversea sebab Allah tau kita tak mampu untuk survive hidup dekat sana nanti, mungkin kita belum layak untuk terima tarbiyah yang hebat di sana! *gulp* So, Allah nak suruh persiapkan diri dulu..


*Boleh jadi juga kita ditakdirkan untuk belajar di Malaysia saja sebab Malaysian need us!!! Mungkin kita telah dipilih Allah untuk melajukan tarbiyah di Malaysia ni :') Such a great honour!

*Boleh jadi... boleh jadi.. macam2 boleh jadi kan?? 


Kesimpulannya, apa2 yang berlaku pasti ada hikmah disebaliknya.. mungkin hikmah2 tu kita akan discover sendiri nanti.. yang penting, kita kena sentiasa bersangka baik pada Allah dan jangan pernah putus harap padaNya..


" ..boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang Mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."  (2:216)

Ayat femes kan?? tapi bila kita tak dapat apa yang kita nak, ayat yang kita hari2 baca pun boleh terlupa..hee~ Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui *wink2* Apa2 pun, cek balik matlamat hidup kita.. nak pass A-level je ke?? ke lagi BESAU? Best la dengar satu analogi ni semalam drpd sorg adik uia ni pasal matlamat hidup..

 "bayangkan kat depan kita ada satu matlamat yakni MARDHATILLAH.. tapi, untuk sampai ke mardhatillah tu ada banyak halangan2+ kerja2 lain kat depan dia.. study, pekerjaan, hiburan and so on.. kalau kita besarkan salah satu, kita dah tak nampaklah laluan Mardhatillah dekat penghujung tu.." 

Batu tu ibarat A-level.. kalau kita besarkan, kita dah tak nampak dah apa kat depan tu..
sama jugaklah macam exam ni.. kalau kita membesarkan A-level, kita dah tak boleh nak nampak dah Mardhatillah kat hujung sana tuu *sambil tunjuk dengan jari telunjuk*.. hancur result exam, hancurlah hidup kita.. tak guna dah nak hidup.. dah tu je matlamat hidup kita kan? gitu ke?? harap2nya janganlah macamtu.. jalan ini masih panjang n kita taktau dekat mana Allah nak bagi kejayaan tu pada kita:)

Lagipun, kalau Allah tak bagi result yang best untuk A-level ni adakah Allah jahat dengan kita??? Kita dah usaha penat2, Allah bagi result yang mengecewakan :( Tak...Tak.. Tak mungkin!!! kalau kita kata Allah tak adil dengan kita, tanya diri kita balik, apa selama ni Allah tak tolong kita ke?? Dapat masuk Intec n terima biasiswa pun patutnya dah bersyukur tau!! Apa selama ni Allah sentiasa bagi kita berada di atas, result gempak2, best student semua tu tak cukup ke?? Apa selama ni slip result exam tak pernah ada 'B' pun kita boleh kata Allah tak adil ke?? Apa kita rasa kejayaan kita sebelum2 ni adalah atas usaha kita semata2 dan bukanlah atas rahmat Allah?? Allah berhak bagi kepada sesiapa sahaja yang Dia kehendaki.. Sebelum2 ni, Allah dan banyak tolong kita untuk dapat result yang bagus, tapi bila sekali ni Allah nak uji, kita dah menyalahkan Allah??? macamtu ke?? 


"Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?" 
*Berulang-ulang ayat ni dalam surah Ar-Rahman*


"Jika kamu bersyukur akan nikmat yang Aku berikan kepada-Mu, niscaya akan Aku tambah nikmat tersebut kepadamu, namun jika kamu kufur akan nikmat-Ku, ingatlah bahwa azab-Ku sangat pedih." (14:7)


 Jadilah hamba yang sentiasa bersyukur walau apa pun yang Allah nak bagi ^^

Post kali ni terlebih panjang berjela-jela.. Almaklumlah, dah hampir setahun tak menulis..kuikui. Post ni untuk diri sendiri sebenarnya, so that after dapat result nanti boleh baca ni balik:)

Walaubagaimanapun, sentiasa lah berdoa dan berharap yang terbaik daripada Allah.. target biar tinggi, tapi kalau target tak tercapai, takpela.. mungkin takde rezeki kali ni.. teruskan melangkah yukk!!! 

(Ya Allah! kurniakanlah daku dan sahabat2ku kejayaan dalam A-level.. semoga kejayaan ini mendekatkan kami kepadamu dan melajukan tarbiyah kami serta jauhilah kami daripada sifat riak dan ujub.. Jika Engkau tidak mentakdirkan kejayaan ini buat kami, Kau berilah tempat yang lebih baik untuk kami dan berikanlah kami serta orang2 disekeliling kami kesabaran dan keredhaan atas keputusan ini..Tidak ada yang mustahil bagimu Ya Allah.. dan jadikanlah kami hamba yang sentiasa bersyukur kepadamu.. ameen =') )

No comments:

Post a Comment